tirsdag 15. juni 2010

speil

eg kan hugse då eg var snart 9 år, sommaren før eg blei 10, sommeren før hausten og vinteren eg høyrte beatles for første gong, då las eg sofies verden av jostein gaarder. det var orderudsaka den sommaren, eg hugsar at eg las i dagbladet den sommaren og ein stad las eg at veronica orderud las sofies verden då ho var 10, eit tydelig tegn på at ho var smart, og at eg tenkte for meg sjølv at eg var under 10 og las sofies verden og at eg tenkte på om folk var laga av samme pepperkakemannform eller ikkje, eg las boka då familien min og eg var i vesterålen ved huset vi har eller i det minste hadde der, at eg gjekk langs vegen og snakka med mor mi og far min om dei gamle grekarane og korleis dei tenkte om elementar og pepperkakemenn. seinare kom tv-serien og filmen, eg var heilt hekta, hadde brett- og dataspill òg, alt handla om sofies verden ei stund. i tv-serien står sofie foran eit speil og spør speilet, som om det var oraklet i delfi, "hvem er jeg? hvor kommer verden fra?" i nokre år framover tok eg meg i å tenke sånn sjølv. eg syntes det var heilt sjukt at eg, av alle, var menneske, og at eg, av alle, kunne kjenne og tenke og vere i live, for eit sjansespel, eg såg på meg sjølv i speilet og tenkte "eg er menneske, korfor er eg menneske?"

no kjem den kjensla ofte tilbake. eg pussar tenner, står foran speilet og ser på ansiktet mitt, heilt utan sminke, heilt utan hjelp til å sjå ut slik eg sjølv vil. der står eg. markant nese. mørke auge. tørre lepper. i det heile tatt ser eg ut som ein gut når eg ikkje har sminke på meg. det hender at det gjer meg så sint at eg berre vil knuse alle speil, som om det er speilet sin feil at eg ser ut som ein gut, eg forbannar ansiktet mitt og alle speil som må vise meg det som er rett, det som er meg, det som eg helst ikkje vil sjå. eg er tilbake til spørsmåla til sofie: kven er eg? kor kjem verda frå? blir alt bra til slutt? kan eg pliz få lov til å sjå ut som ei jente når eg ikkje har på meg sminke? kan eg bli nøgd, og kan eg bli det snart?

og aller mest viktig, korfor er eg menneske?

1 kommentar: