tirsdag 15. februar 2011

om å vere heilt viggo

eg passar alltid på at eg kjem litt tidlig, så eg kan finne meg plass ved vindauget, sitte der aleine og sjå ut av vindauget medan dei andre kjem, ein etter ein, eller gjerne to og to, i samtale, dei ler, ei jente fortel ei historie om noko som skjedde i går til ei anna som går bak og nikkar ivrig, slukar kvart ord som blir sagt, nokre gutar kjem, ein og ein og ein, og dei er kule, med brillar og bok under armen og ordentlige sko og reine skjorter, og eg tenkar at eg ofte skulle ønske at eg var gutt, for om du er gutt og aleine, er du berre kul, mystisk, du er too cool for school, medan eg ikkje føler meg verken kul, mystisk eller too cool for school, faktisk ganske langt derifrå. rommet blir fylt opp, alle finn plassar, ingen tar plassen ved sidan av meg, begynner å lure på om eg har skabb, om eg er pestbærande, om eg luktar tåfis, sitt der ved vindauget og ser på at rommet blir fylt opp. eg føler meg lita og teit og aleine, eg føler meg som ein unge som har fått sitte ved vaksenbordet fordi det ikkje er nokre andre ungar som er invitert, det er som om eg sitt på puter for å bli høgare, for å vise at jo, eg høyrar til her, det er ikkje berre ein feil, eg har ikkje berre havna her ved uhell. eller har eg det? eg sitt ved vindauget, glanar ut, begynner å rote i sekken min, tar opp mat, tar opp vatnflaska mi, tar opp moleskinen min så eg kan ha noko å skrive planar i, ting eg kjem på, om eg ikkje har anna å gjere i pausen. sitt der med den helvetes filofaksen og skriv planar, "hugs å vaske klede!", "hugs å kjøpe p-pillar", "les peer gynt", alle desse tinga som må gjørast, ikkje livsnødvendige kanskje, men det skal gjørast, eg må gjennom, eg sitt der, utan å kjenne nokon og skriv planar i boka for å virke interessant og ikkje berre sitt der som ein einstøing. men det er eg, heilt viggo, sitt der dei to timane, på plassen min, nokre gongar går eg på do i pausen for at tida skal gå fortare, og eg tenkar på kor jævlig dårlig eg er på å vere aleine, eg vil ikkje meir, eg vil ikkje vere der, sitte og vere stille jente når eg veit at eg kan, eg kan, eg er flink, men eg tør ikkje, ikkje når det er berre meg som sitt der. eg bit i innsida av kinna, blunkar hardt for ikkje å begynne å gråte og seier til meg sjølv at sigrid agnethe, du er 21, skjerp deg, du er ikkje 7, det her har du gjort før. det er tre månadar igjen og eg tellar snart dagane. det er snart over. pust med magen.

15 kommentarer:

  1. det høres kjempetrist ut! det er jo helt forferdelig å føle det sånn. jeg gjorde alltid det før, men så gikk det over.

    SvarSlett
  2. kjenner meg så alt for godt igjen i det du skriver her. jeg er alltid hun som sitter alene, og det er skummelt, og det virker som om alle andre er så tøffe og uredde og har tusen venner de kan snakke med hele tiden.

    SvarSlett
  3. Prøvde å kommentere tidligere, men så krasja visst dataen i en slags Matrix-vegg. Nå har den gjenoppstått.
    Jeg tror at de som kommer inn tror at du er for kul for dem (for du ser jo unektelig rimelig kul ut), og selv er engstelige. Og da tror de at DE kommer til å stinke tåfis hvis de setter seg ved siden av en så kul person som deg. Det er en ond sirkel, prøv å få øyekontakt og smil med en - det fungerer som skikkelig bra medisin mot nervøsitet mange ganger :)

    SvarSlett
  4. Kjenner du og Lineroxy hverandre? Dere likner litt på hverandre, skjønner du :)

    SvarSlett
  5. Du er flink! Eg heiar på deg :)

    SvarSlett
  6. ja, så jævlig enig.

    SvarSlett
  7. åh. sånn har jeg det også. prøver å være tøff og aleine men med venner trenger man ikke prøve å være tøff for man er trygg uansett og det er vondt å tenke på når jeg sitter der i pausen og saakte skriver handleliste på to ting(kommer ikke på flere) for å fordrive tiden og se opptatt og ihvertfall ikke ensom ut.

    SvarSlett
  8. sånn hadde jeg det også da jeg studerte litteraturvitenskap på uio. jeg liker ikke blindern fordi det er akkurat sånn, og man føler seg så liten. nei, hio in my heart:)

    SvarSlett
  9. godt (men trist og) å høyre at det ikkje berre er meg. eg skjønner at vi er fleire, men det er vanskeleg å skjønne det akkurat når eg sitt der og skriv "kjøp: banan. havregryn. paprika.". takk alle!

    SvarSlett
  10. Det var som å lese et utdrag fra mitt eget hode. Gud, så mye rart man tenker på når man sitter sånn for seg selv blandt mange andre. Jeg har aldri vært særlig flink til å bli kjent med nye mennesker, det er så vanskelig å se på et fremmed menneske og bare si "hei, vil du sitte her?.." Igjennom denne høsten har jeg blitt flinkere til å være alene, jeg er fremdeles ikke flink og liker det ikke alt for godt, men flinkere har jeg blitt. Jeg vet ikke om det er en god eller dårlig egenskap. Egentlig skulle jeg ønske at jeg var blitt flinkere til å bli kjent med nye mennesker. vel. alt til sin tid..

    SvarSlett
  11. Sånn har jeg det også på Blindern.

    SvarSlett
  12. Wow. En tekst som traff meg rett i hjertet.. Ekte og ærlig.. Gjennkjennelse.. Du er vakker

    SvarSlett
  13. oh shit, flashback til blindern. jeg fikk ingen venner på studiet før de siste to semestrene, så det var fire ganske ensomme halvår, der jeg satt, også ved vinduet, og skrev i moleskinen min, og hørte på at alle svarte på ting som jeg også kunne svaret på, men som jeg aldri turte å si. kom først, gikk først. men i kantina var det bra, der var statsviter-vennene mine og ex.phil-vennene mine, og uglebo-vennene mine og alt gikk bra tilslutt. men jeg husker følelsen du skriver om her, jeez, jeg husker den godt.

    SvarSlett